Läs nyheter och meddelanden i Edlevo

Du som vårdnadshavare eller annan ansvarig vuxen ta del av nyheter från förskola, skola eller fritidshem. Du har även möjlighet att skicka meddelanden till barnens/elevernas pedagoger.

Så läser du nyheter och hanterar meddelanden i Edlevo

Läsa nyheter

• Tryck på Nyheter.
  • Här kan du nu se aktiva nyheter, samt äldre nyheter (under inaktiva). Det finns även en sökfunktion om du söker efter något speciellt.

Läsa meddelande

• Tryck på Meddelanden.
  • Tyck på det meddelande du vill läsa.

Skriva meddelande

• Tryck på Meddelanden.
  • Tyck på + (plus) för att skapa ett nytt meddelande.
  • Välj mottagare, antingen baserat på grupper, eller genom att trycka på förstoringsglaset för att söka fram mottagare. (Tryck på + (plus) för att lägga till mottagare och sedan på pilen).
  • Skriv ditt meddelande och tryck på Skicka.

Olika varianter av meddelanden

Ett Informationsmeddelande skickas till en enhet/avdelning, och kan läsas av flera personer. Därför bör inte känslig information skickas hit. Ett informationsmeddelande kan personalen inte svara på.

Ett Personligt meddelade kan bara läsas av vald/valda mottagare och är därför ett säkert kommunikationssätt ur GDPR-perspektiv. Nackdelen med detta är att kollegor och eventuella vikarier inte kan se det. Därför kan det dröja innan meddelandet läses om mottagaren inte är i tjänst.

Barn- och utbildningsförvaltningen
bukontoret@nassjo.se